söndag 28 februari 2016

It's a wonderful night for Oscar...

Jaha, så var det dags igen. Oscarsgalan: denna tillställning där White Hollywood ger guldgubbar åt White Hollywood! Men diversitetsproblemen har jag redan skrivit om både här och här och i föregående inlägg så nog om det - låtom oss tippa vinnare istället, det är ju ändå det som BETYDER nåt.

Jag kör vad jag tror (och vad jag vill inom parentes, ifall jag vill nåt annat än White Hollywood)

Best Picture: 

The Revenant (Spotlight, eller egentligen Carol eller 45 Years men de är inte nominerade)

Best Actor:
Leonardo DiCaprio (supertråkig kategori i år. brydd mi)

Best Actress: 
Brie Larson (jag vill alltid att Cate Blanchett ska vinna och hon är fantastisk i Carol, men jag tror att Larson förtjänar denna - har inte hunnit se Room ännu!)

Best Supporting Actor: 
Sylvester Stallone (ev. Mark Ruffalo för Spotlight)

Best Supporting Actress: 
Alicia Vikander (Rooney Mara för Carol)

Best Director: 
Alejandro Gonzalez Inarritu (jag vill verkligen att George Miller ska vinna för årets mest underhållande och coola film Mad Max: Fury Road)

Best Cinematography: 
The Revenants Emmanuel Lubezki, för tredje året i rad (Ed Lachman för Carol)

Best Animated Feature Film: 
Inside Out

Best Documentary Feature: 
Amy

Best Foreign Language Film: 
Son of Saul (har inte hunnit se Mustang ännu men tror det står mellan dem)

Best Original Screenplay: 
Spotlight

Best Adapted Screenplay: 
The Big Short (alla gånger Carol)

I övrigt hoppas jag på en jävligt bra show av Chris Rock. Go get 'em!

ps.
Det syns kanske att jag tyckte att Carol var en helt okej film? Har alltså inte skrivit om den på bloggen pga too many feelings! Ska göra det nån dag då jag inte längre börjar böla bara av att tänka på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar