torsdag 5 november 2015

The Man From U.N.C.L.E.

I början av året dök Kingsman: The Secret Service upp från ingenstans och fick relativt bra kritik. Snygg, charmig och framförallt rolig, var konsensus. Till min stora besvikelse höll jag inte med. Jag tyckte inte att den var särskilt rolig och inte heller tillräckligt smart. Colin Firth i all ära men varje gång jag såg Samuel L. Jackson ville jag stänga av. Ugh.

Idag såg jag The Man From U.N.C.L.E. - Guy Ritchies filmversion av 60-tals serien med samma namn (som jag inte har sett). Filmen sällar sig till samma "lite som Bond, fast roligare"-genre som verkar ha ett litet uppsving just nu. Är det för att Bond själv har blivit så otroligt allvarlig? Och samma med alla superhjältar? Alla ska vara anti-hjältar nu för tiden, annars är det inte seriöst nog. Inte konstigt att folk letar efter ett alternativ. Spy med Melissa McCarthy är ett annat exempel.

Precis som Kingsman saknar The Man From U.N.C.L.E. en story som håller (oj, så förutsägbart det är!), men här kunde jag faktiskt se det charmiga. Armie Hammer (Winklevossarna från The Social Network) är den stora behållningen som bufflig sovjetspion medan Henry "trästubbe" Cavill och Alicia "Robot i Ex Machina" Wikander får betyget okej som amerikansk spion respektive tysk bilmekaniker. Hela filmen står och faller med denna trios charm, så när dom känns träiga gör hela filmen det. 

Ett ENORMT plus får filmen för att de två herrarna (fiender som såklart måste jobba tillsammans) inte strider om samma brud. Halleluja!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar